Iubirea trandafirilor: intre duiosia petalelor de roza
si durerea tulpinii purtand spinii
Victoria-Elena Milescu este mai curand poeta decat prozatoare sau eseista. Prin urmare, chiar si atunci cand scrie texte precum cele din volumul de fata, se foloseste mai mult de mijloacele de expresie specifice creatiei lirice. Proza ei este incarcata de metafore, iar enunturile au un ritm aproape cantabil. Amintirile si povestile ii sunt ca o scriitura in vers alb, iar eseurile, romantate toate, se adreseaza in primul rand sentimentului profund, „inimii“ si abia apoi ideii, gandului, mintii. Citez: „Eu sunt natura in bratele tandre ale spiritului, sunt penumbra in imbratisarea luminii cu intunericul, sunt jocul dureros al fericirii vietii in esenta ei, sunt hotarul dintre anotimpuri. Sunt iubire, frumusete, sunt bucurie si tristete, sunt lacrimi si dor, sunt amintirile ce in rastimpuri mor./ Eu? Sunt vraja trairii si resemnarea in fata trecerii, sunt balul tineretii, sunt vuietul marii si visul de pe coama muntelui. Sunt apa ce scalda interiorul insetat, sunt blanda batranete cu gandul posesiv al renasterii. Sunt cupa beatitudinii intr-o clipa de adevar, sunt efemerul ridicat o secunda in eternitate, sunt miracolul din sfanta inchinare. (Cine sunt eu?)“
Iubirea trandafirului este a patra aparitie semnata de aceeasi autoare la Editura Perpessicius, intr-o perioada relativ scurta (cam un an), dupa ªoapte si fiori, Ecoul, o speranta si Blanda taina a-ndurarii, superba antologie de poeme dedicate mamei. Aceasta colaborare frumoasa - si de acum statornica - se datoreaza, in mare masura, deciziei Sorinei Crihana-Dascalu de a pune in valoare, intr-o noua lumina, reusitele prezentelor feminine din cadrul cenaclurilor noastre si din paginile revistelor de cultura Paradox si Varste si trepte. Ei bine, alaturi de Florica Gh. Ceapoiu, Adina Enachescu, Maria Niculescu si altele, de la Bucuresti si Ramnicu-Valcea, Maria Gafton si Speranta Miron, de la Valea Marului si Galati, Victoria-Elena Milescu este reprezentativa, fara indoiala, pentru „pleiada“ de doamne ale condeiului din redactia noastra, un exemplu de feminitate si rafinament in literatura de azi.
O legenda persana, care poate ca sta la baza superbului mit universal al „pasarii-spin“, povesteste cum, la origini, trandafirul era numai alb si atat de pur incat nici o vietate nu indraznea sa se apropie de el. Dar, intr-o zi, o privighetoare
s-a indragostit de minunata floare. Curajoasa, si-a dorit mai presus de orice sa o cuprinda cu aripile, sa se stranga intre crengutele adorate - si, atunci, „imbratisarea“ a facut ca spinii sa-i strapunga pasarii inima si sa coloreze in rosu sangeriu petalele imaculate. Intregul Univers s-a cutremurat de soarta pasarii. Nimeni nu s-a intrebat insa ce a simtit, pentru pretul platit, trandafirul. Cat despre celalalt mit amintit, mult mai elevat, se spune ca exista o pasarica - una „cenusie si usor de trecut cu vederea“ (probabil tot o privighetoare!), „muta“ intreaga viata (asemenea lebedei, desigur!) si care, inainte de a muri, se arunca in spinii ascutiti ai unui rug de trandafiri (poate rasura...) si, in timp ce acestia o ucid, ea canta dumnezeieste. Un cantec unic si nobil, in care pasare si floare, dragoste si durere, viata si moarte se confunda. Sublim, fara indoiala, acesta este dat si de suferinta trandafirului care poarta spinii. Nu numai pasarea o iubeste pe floare, ci si floarea o iubeste pe pasare, ajutand-o sa-si ridice pana la ceruri cantecul sfant. De aceea, avem de-a face cu „pasarea-spin“. Nu vrem sa „increstinam“ legendele „pagane“ si, in consecinta, nu vom face nici o referire la coroana de spini a martiriului hristic sau la calitatea Fecioarei Maria de „Rosa Mystica“, dupa cum o numesc catolicii sau Paradisul lui Dante. De altfel, nici autoarea volumului de fata, de aceasta data, nu a scris in registru religios. Victoria-Elena Milescu, dupa ce il incanta cu duiosie pe trandafir, „de noapte-buna“, cu cateva dintre istorioarele celebre ale lumii avandu-l ca protagonist chiar pe el, leaga simbolul rozei, aici, de iubirea materna, relatia ei cu fiica si nepoata, stabilite in alta tara, pe de o parte si, pe de alta, de o semnificatie mai putin cunoscuta a trandafirului, aceea a confidentialitatii, a impartasirii unui mister sau a unei taine. Floarea, uscandu-se de dor, devine pentru o vreme prietenul drag al scriitoarei, din ce in ce mai drag, mai apropiat, ascultandu-i marturisirile si daruindu-i, fie si cateva clipe, o „oaza“ de liniste si tandrete necesare. „Secretul“ lor consta in teama ca instrainarea ei ca sotie, mama si bunica ar putea fi urmata de o singuratate a scriitoarei.
Caci, in fine, delicatul trandafir al Victoriei-Elena Milescu mai reprezinta si cartile semnate de catre aceasta. Cum notam deja, si cum sustine si editoarea, Sorina Crihana-Dascalu, ea este mai curand poeta - deci se raporteaza la foile de hartie ca la niste petale suave sau
Nu cunosc conjunctura in care a fost finalizata Iubirea trandafirului - povestirea, nu intreaga carte -, dar este cert ca autoarea a scris-o ca si cum ar fi ultima, de aceea poate ca are o incarcatura si afectiva, si spirituala, atat de mare. Este un cant de lebada (cu toate ca Victoria-Elena Milescu a creat multe alte pagini de valoare cel putin egala, daca nu mai bune!) sau un tril al „pasarii-spin“, ori al privighetorii indragostite - de dragoste, de viata -, care a facut posibila aparitia trandafirului rosu. Sunt multe alte mesaje - de sentiment si intelepciune - pe care le transmit scrierile volumului - dar ii lasam cititorului placerea descifrarii acestora. O felicitam pe autoare si speram, din tot sufletul, ca va veni curand la editura noastra cu o noua carte.
Marcel Crihana
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu